Wysoki kontrast

Kandydaci o specjalnych potrzebach

WARUNKI I FORMA PRZEPROWADZANIA EGZAMINU CERTYFIKATOWEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO DLA OSÓB O SPECJALNYCH POTRZEBACH

  1. Informacje o sposobie dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego przeznaczone są dla zdających:
    1. niepełnosprawnych, posiadających orzeczenie lekarskie o dysfunkcji,
    2. chorych lub niesprawnych czasowo, posiadających zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, wydane przez lekarza,
    3. ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, posiadających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  1. Rodzaj dostosowania warunków i formy egzaminu zależy od rodzaju dysfunkcji zdających. Mogą to być zdający:
    1. słabowidzący,
    2. słabosłyszący,
    3. z niepełnosprawnością ruchową (również czasową) kończyn górnych i dolnych,
    4. z zaburzeniami komunikacji językowej (jąkanie, powolne mówienie),
    5. z chorobami przewlekłymi,
    6. z dysgrafią i dysortografią.
  2. Dostosowanie warunków i formy przeprowadzania egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego może polegać na:
    1. wydłużeniu czasu egzaminu pisemnego i/lub ustnego,
    2. korzystaniu w czasie egzaminu ze specjalistycznego sprzętu oraz urządzeń technicznych,
    3. dostosowaniu miejsca egzaminu do potrzeb i rodzaju niepełnosprawności.
  1. Zdający, który zamierza skorzystać z prawa zdawania egzaminu w warunkach i formie dostosowanej do jego potrzeb, powinien złożyć stosowny wniosek do przewodniczącego komisji egzaminacyjnej w wybranym ośrodku, w terminie nie krótszym niż miesiąc przed datą egzaminu. Do wniosku należy dołączyć aktualne orzeczenie komisji lekarskie o dysfunkcji.
  1. Przewodniczący komisji egzaminacyjnej, po stwierdzeniu kompletności przedstawionych przez zdającego dokumentów, informuje sekretariat PKdsPZJPjO o konieczności dostosowania arkuszy egzaminacyjnych.
  1. Sposoby dostosowania warunków i formy przeprowadzania egzaminu certyfikatowego
    z języka polskiego jako obcego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych zdających:
Rodzaj dysfunkcji Sposoby dostosowania warunków i formy egzaminu
Egzamin pisemny Egzamin ustny
Zdający słabosłyszący
  • korzystanie z urządzeń technicznych odpowiednich do wady słuchu
  • wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 30 minut
  • wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 10 minut
Zdający słabowidzący
  • dostosowanie testów egzaminacyjnych (czcionka Arial 16 pkt.)
  • wydłużenie czasu trwania każdej części egzaminu nie więcej niż o 10 minut
  • korzystanie z przyborów optycznych
  • odpowiednie oświetlenie stanowiska pracy
  • w razie konieczności, odczytanie przez egzaminatora poleceń i tekstów
  • dostosowanie zestawów egzaminacyjnych (odpowiednio powiększone ilustracje, czcionka Arial 16 pkt.)
  • wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 5 minut
  • w razie konieczności, odczytanie przez egzaminatora poleceń i tekstów,
Zdający z niepełnosprawnością ruchową (również czasową) kończyn górnych i dolnych
  • dostosowane miejsca pracy do potrzeb zdającego
  • dostosowane miejsca pracy do potrzeb zdającego
Zdający z zaburzeniami komunikacji językowej (jąkanie, powolne mówienie)
  • uzupełnienie wypowiedzi ustnej zapisem sporządzonym przez zdającego, w przypadku niemożności udzielenia płynnej odpowiedzi
  • wydłużenie czasu egzaminu nie więcej niż o 10 minut
Zdający z chorobami przewlekłymi
  • dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby
  • możliwość korzystania z leków
  • dostosowanie warunków zdawania egzaminu do specyfiki choroby
  • możliwość korzystania z leków
Zdający z dysgrafią i dysortografią
  • zastosowanie szczególnych kryteriów oceniania wypowiedzi pisemnej